České drama a divadlo ve 2.pol.20.století
1. Dokumentárně reportážní a politické drama: Ferdinand Peroutka 1895-1978 Oblak a valčík –jde spíše o dramatickou reportáž, mozaiku různých osudů za války. Reportážnost posilují např.hlášení zpráv, reprodukovaná hudba,promítání snímků z doby okupace. Autor konfrontuje svět humanismu a demokracie se světem fašismu, který je krutý a arogantní.
Šťastlivec Sulla – hra o občanské lhostejnosti vůči teroru a demagogii. Po r. 48 se nesměla uvádět.
2. Pohádkové hry: tento typ se psal hlavně ve 40.a50.letech.Navazovaly na tradici výchovného divadla, kterou
Propagoval ministr kultury po únoru 48 Z.Nejedlý.
Jan Drda 1915-1970: Hrátky s čertem
Dalskabáty hříšná ves aneb zapomenutý čert
3. Budovatelské drama : Vašek Káňa 1905-1985 Parta brusiče Karhana
4. Komedie a satira : tomuto žánru se moc nedaří, což je důsledek politiky totality, která nestojí o kritiku. Hry
v satirickém duchu mají blízko k absurdnímu dramatu a groteskám.
Kde je Kuťák
Blažek psal i film.scénáře- Starci na chmelu, Dáma na kolejích ,...
5. Historické drama: hlavně v 70. A 80.letech
Hra ukazuje ironický a plebejský pohled na válku. Hlavní postavou jsou tři ženy, které představují vlastně
různé fáze života ženy. Ve hře ja patrný vliv B. Brechta.
Válka vypukne po přestávce
Dva na koni, jeden na oslu
Jiří Šotola 1925-1989: Cesta Karla IV. Do Francie a zpět
Pěší ptáci
U obou autorů se velké hist.osobnosti nemohou vymanit ze svého předurčeného dějinného úkolu.
6. Básnické drama:
Pavel Kohout – Dobrá píseň:hra o lásce, ale v souladu s angažovaností doby.
Taková láska – opět milostná tématika
August, August, August:v postavě cirkusového klauna obraz ponižovaného člověka, který ale má svobodu a fantazi
Marie zápasí s anděly – hold Vlastě Chramostové / pořádala bytové divadlo/
Kohout psal také adaptace liter. děl pro divadlo: Haškova Švejka, Vernovu Cestu kolem světa za 80 dní, Čapkovu Válku s mloky.
Slavná je adaptace Andrejevovy povídky Ubohý vrah .
František Hrubín 1910-1971: Srpnová neděle
Křišťálová noc
Obě hry jsou psychologické, jde o nedostatek komunikace mezi lidmi, každý má svůj život a místo dialogů vede spíše monology. Málo děje, více o pocitech postav.
Josef Topol – 1935 : Konec masopustu : hra z prostředí vesnice- mravnost víra, majetek nade vše. Do osudu lidí zasáhne smrt – reálná i symbolická – v průvodu maškar. Hlavní postavou je rolník, charakterní člověk, který hájí starý řád, nechce se smířit s novými poměry. Zastánci nových pořádků vytáhnou proti němu v průvodu maškar, zesměšní ho.
Kočka na kolejích, Slavík k večeři – hry o mezilidských vztazích.
V. Nezval – Dnes ještě zapadá slunce nad Atlantidou: hra o nebezpečí zneužití moci a atomové energie.
7. Absurdní drama : u nás v 60.letech
Josef Kainar – Ubu se vrací aneb Dršťky nebudou:inspirace A.Jarrym. Téma moci, využívané primitivem, zneužití jazyka. V politickém kontextu působila hra velmi neobvykle, brzy byla stažena.
Milan Uhde 1936 : Král Vávra: havlíčkovská satira na zaostalost socialistického systému a zkorumpovanou společnost.
Autor psal i rozhlasové a televizní hry odrážející život v totalitní společnosti.
Václav Havel – 1936 : hry psal v 60.-80.letech
Vyrozumění Obě hry o pseudokomunikaci, o mechanismu moci a řeči, která vykonává tlak na člověka a nutí ho přizpůsobit se.O absurditě komunikace. Této deformované komunikaci se tuctový člověk nebrání, přizpůsobí se, ani o ní neví, ani mu nevadí,Podléhá mystifikaci prospěšnosti filozofie středních vrstev. Tyto hry jsou z 60.let.
Ze 70.-80.let jsou hry o krizi identity, o síle a slabosti člověka.
Audience
Vernisáž
Protest absurdní morality, ve kterých dominuje plachý člověk Vaněk, zásadový, slušný. Jeho morální převaha ční nad ostatní až schematicky.
Milan Kundera: Majitelé klíčů – hra z prostředí okupace
Ptákovina – absurdní hříčka o manipulaci s lidmi, dnes autor nechce její realizaci
Daniela Fischerová : Hodina mezi psem a vlkem hra o Villonovi jako vzdorném jedinci
8. adaptace cizích látek
Havel – Žebrácká opera- adaptace hry Johna Gaye
M. Kundera – Jakub a jeho pán – Diderotův Jakub fatalista . Téma lásky, zrady, pomsty.
P. Kohout – Válka s mloky-jako muzikál, efektní podívaná,plná akcí,...
Ubohý vrah –adaptace prózy Leonida Andrejeva
a jiné