Poezie 30. let – spirituální a katolický proud
Představitelé: Jakub Deml, Jaroslav Durych, Jan Zahradníček
Jakub Deml: na pomezí prózy a poezie jsou Moji přátelé: oslovuje květiny, trávu, stromy, v rostlinách objevuje krásu a moudrost, obdivuje je, představují pro něj mnohotvárný svět.
Miriam B v próze, o různých podobách lásky- lásce milostné, synovské, sourozenecké
Jaroslav Durych: vojenský lékař, obdiv k baroku, přísný Bůh. V básn. sbírkách Cikánčina smrt, Panenky, Žebrácké písně, Eva oslavuje chudobu, popírá smyslnost, píše o oběti. Psal i prózu.
Jan Zahradníček 1905 – 1960
Redaktorem, v 50.letech vězněn, od konce 60. let vycházel v zahraničí.
Pokušení smrti – Bb o existenciální úzkosti, klíčem k pochopení života je smrt, symbolem smrti je noc . Básně vyšly r. 1930
Návrat Bb- vzdoruje smrti vzpomínkami na dětství
Jeřáby Bb- životní smutek zmírňován Bohem
Korouhve Bb- z roku 1940, prosí české světce Vojtěcha, Prokopa, Cyrila a Metoděje,… o požehnání.Pojato jako modlitba
La Saletta –B prolínání přítomnosti a minulosti, kdy došlo ke zjevení p. Marie v Alpách v roce 1846, mělo tehdy varovat před zkázou. Autor má strach z nového ohrožení/ je z roku 1947/. Moderní lidstvo podle Zahradníčka slouží falešným modlám pokroku a hrozí mu boží trest.
Znamení moci B skladba, vyšla 1968 v Římě, autor byl už po smrti. Inspirováno komunistickým vězením. Obraz hrůzného světa bez Boha, výzva k lidstvu, aby se zachránilo přimknutím k Bohu.
Ke spiritualistickému proudu je řazen také František Halas-inklinoval k existencialismu, motivům smrti, k trag. život. pocitu.
Žil 1901-1949. Pocházel z brněnské dělnické a komunistické rodiny, dětství v bídě. Vyučil se knihkupcem.
Je nejdramatičtějším českým básníkem. V jeho poezii najdeme svár úzkosti a naděje, mládí a stáří, jara a podzimu, poezie a mlčení. Oproti Nezvalovi nebo Seifertovi je básníkem tragického životního pocitu.Řeší otázky poslání básníka a úlohy poezie, vidí, že poezie nemá sílu měnit skutečnost, přitom je mu ale životním posláním. Dědictví K.H.Máchy – každý jev v sobě nese popření sebe sama.
Přehodnocováním všech jevů dospívá k tomu, že zorným úhlem pro vše je / v počátečních sbírkách/ smrt. Zároveň hledá něco, co by ji překonalo. Jednou z hodnot je i tvorba nebo elementární životní síly, jindy svět dětství jako jediná jistota.
Od skepse se jeho poezie posunula k motivům aktivity, nelibozvučný verš byl nahrazen melodickým.
Kult metafory, častá přirovnání, záliba v neologismech, archaismech.
Sépie Bb motivy opojení životem a smutek ze života . Vyšla pod vlivem poetismu, ale liší se:hořkost života, skepse, pomíjivost všeho
Kohout plaší smrt Bb
Tvář Bb motivy smrti, zániku, jediná obrana je doba dětství a nevinnosti.
Staré ženy –B o krutosti stárnutí, formou litanie /s touto básní polemizuje S.K.Neumann ve Starých dělnících /
Dokořán Bb- přelomová sbírka, inspirace účastí našich interbrigadistů ve Španělsku r. 1936,
Halas si uvědomuje nutnost boje proti násilí a bezpráví
Torzo naděje Bb- reakce na rok 1938. Smrt stále dominantním motivem, jde ale o národ. Naději opírá o české dějiny – sv. Václava, legionáře. Básně měly velký význam, recitovaly se, učily zpaměti. Představovaly projev odporu. Básník smrti nalezl sílu se smrti postavit, pocit úzkosti se mění ve vzdor a odpor.
Já se tam vrátím básnická próza, návrat do rodného kraje v době okupace
Naše paní Božena Němcová Bb- slavná postava historie jako útěcha v těžké době, jako vzor.
V řadě Bb – básně o prožitku války
A co?Bb – úzkostné verše, zklamání z vývoje po válce. Vyšlo až 1957, po H. smrti
Ladění Bb – Součástí cyklus Do usínání – verše pro děti
Vilém Závada 1905 – 1982
Také básník tragického životního pocitu. Hledač duchovní podstaty života. Autor spjatý s Ostravskem, píše i sociální poezii, tak trochu následovník Bezruče. Častými motivy kámen, skála.
Panychida , Siréna , Cesta pěšky Bb, chmurné verše, život je plný bolesti.V poslední z těchto sbírek chce pocity úzkosti překonat přimknutím se k rodnému kraji
Hradní věž Bb- asi nejvýraznější dílo. Reakce na Mnichov a okupaci
Povstání z mrtvých Bb z r. 1945, vědomí zrodu nového, poválečného života, naděje v něj
Jeden život, Na prahu Bb- vrací se ke spirituální poezii, ke smutku a skepsi/1962,1970/
Z autorů spirituálního proudu Závada snad nejvíce usiloval o překonání pocitu životní bolesti
Živote, díky Bb z roku 1977, účtování básníka
Vladimír Holan 1905 – 1980
„Jakou lžíci máš, tolik nabereš.“
„ Propast je hlubší, než jsme si mysleli.“
Psal noetickou, meditativní poezii. Má nedůvěru ke skutečnosti, ta je podle něj nejednoznačná a rozporuplná. Přitahuje ho otázka možnosti a nemožnosti poznání: „obrovský stín, který klade na poznání vláda neúplnosti“.Oddalováním od falešného vědomí se chce přiblížit tajemným souvislostem. Hledá záchranu před strnulými pojmy, nedůvěřuje slovům:“naplít na slova, jež přinesla slina škol“ , má odpor ke zmechanizovanému užívání slov, chce „křížit slova“,z neobvyklých spojení se vyloupnou nové významy, např: mák horečky, kovadlina vody, tančíme účastenství, úplněk ticha,… Syntax v jeho básních je také deformovaná. Důležité pro pochopení jsou názvy. Časté neologismy. Je posedlý zvukem a tvarem slov.
Blouznivý vějíř
Triumf smrti
Vanutí Bb ze 30. let
Oblouk
Kameni, přicházíš
Září 1938
Odpověď Francii Básně z doby okupace, před 2.sv.válkou / jsou to 4 básn. skladby, vyšly před válkou pod názvem Havraním
Zpěv tříkrálový brkem /
Sen
Dík Sovětskému svazu
Panychida
Rudoarmějci Bb z r. 1945, 1947 lidská stránka prostých vojáků-bez oslavy jejich hrdinství
Tobě Tyto 4 sbírky vyšly také souhrnně pod názvem Dokument
epika:
Terezka Planetová – B skladba o dívce, kterou básník potkal jen jednou, ale okouzlila ho na celý život. Když se po mnoha letech vrací do míst, kde ji potkal, o Terezce nikdo neví. Z r. 1942
Příběhy- Bb, z 60. let
Noc s Hamletem B skladba, úvahy o smyslu existence a umělecké tvorby .Z r. 1964
František Hrubín 1910 – 1971
Básník, dramatik, zakladatel moderní poezie pro děti.
Narozen v Praze, přestěhoval se do Lešan v Posázaví. Nedokončil studia, pracoval jako knihovník a spisovatel.
Zpočátku ovlivněn spiritualismem, pak existencialismem. V době války a po ní ovlivněn politickými událostmi.
V jeho poezii je vztah k rodnému kraji, k venkovským lidem, zároveň myslitelský neklid. Je to směs duchovní abstraktnosti a důvěrnosti.
30. léta:
Zpíváno z dálky
Krásná po chudobě
Země po polednách Bb přírodní a milostné lyriky, hledá záchranu před skepsí, zamýšlí se nad lidským údělem
40. léta
Země sudička-uctění J. Nerudy, variace Písní kosmických
Po r. 1945 změna poetiky, volný verš, píše i prózu a drama
Chléb s ocelí Bb, střet dobra a zla
Jobova noc poema, utrpení českého národa má paralelu v utrpení starozákonního Joba Napsáno pro znovuotevřené divadlo E.F.Buriana D 46.Pojato jako konflikt staré a nové země. Job je symbolem staré země, uzavřený krásám života. Čechy jsou pojaty jako země těžce zkoušená, ale schopná přestát všechny útrapy.
Hirošima Bb upozorňuje na nebezpečí nové války
Romance pro křídlovku B skladba o lásce a smrti .Básník je zamilovaný do Teriny – dívky od kolotoče, pozná ji na venkovské pouti. Když se po letech vrací, Terina už nežije. Vzpomíná na lásku, která zanikla dřív, než se stačila rozvinout.
Zlatá reneta –básn. próza
Srpnová neděle – D: skupina Pražanů se schází na letním bytě v jihočeské vsi u rybníka. Jejich osudy jsou nastíněny v průběhu odpoledne a při večerní zábavě. Tajné lásky, nenaplněné a zklamané city. Plno náznaků, nepochopení, smutek. Postavy spolu moc nekomunikují, spíš mluví samy za sebe, jsou uzavřeny do sebe. V srpnové atmosféře však nic nepůsobí až tak tragicky.
Křišťálová noc Bb, téma mezilidských vztahů a generačních konfliktů
Pro děti: Říkejte si se mnou
Říkejte si abecedu
Kuřátko v obilí
Nová generace za okupace
Kamil Bednář – 1912 – 1972
Chtěl se oprostit od ideologie a nalézt cestu k duši člověka.
Kámen v dlažbě Bb apokalyptické vize, obavy o lidský osud
Hladiny tůní Bb, hlavně o lásce k ženě
Jiří Orten – 1919 – 1941
vl. jm. Jiří Ohrenstein. Židovský původ. Tragická smrt.Existencialismus, odcizení.
Čítanka jaro Bb naivní pohled na svět
Jeremiášův pláč
Ohnice v obou Bb pocity zmaru, absurdita doby
Deníky Jiřího Ortena /Žíhaná kniha, Modrá kniha /
Eta Eta žlutí ptáci – imaginativní prózy
Skupina 42
Tvořili ji literáti a výtvarníci, kteří hledali přímější cestu ke skutečnosti. Zaznamenávají bez metafor banality všedního dne, periferie měst,odmítají lyrismus.
Hlavní představitelé : Ivan Blatný, Jiří Kolář, Josef Kainar
Teoretikem skupiny byl Jindřich Chalupecký.
Jiří Kolář , 1914 - 2000
V 50. letech nemohl publikovat, emigrace do Francie. Žil v Paříži. Zobrazoval syrový život,běžného člověka, všednost,ke svým básním vytvářel koláže.
Limb a jiné básně Bb
Ódy a variace Bb
Dny v roce, Roky ve dnech – Bb, úvahy o umění, portréty přátel
Vršovický Ezop – Bb, téma lidské krutosti
Prométheova játra Bb
Zaznamenává útržky života, zlomky dějů, hovorů z ulice a organizuje je do vznešených až patetických veršů- je to jistá monumentalizace všednosti.
Ivan Blatný – 1919 – 1990
Spjat s brněnským prostředím Vytváří poezii jako otisk života.
Hledání přítomného času – Bb, chce zachytit banalitu přítomnosti
Josef Kainar 1917 – 1971
Hudebník, jeho básně mohou často být hudebními texty. Také ho zhudebnil v 70. letech Vladimír Mišík.
Nejotevřeněji vyjadřuje existenciální situaci člověka v pol. 20. století. Jeví se mu jako všem zastáncům absurdní literatury nesmyslná.
Píše epické nebo k epice tíhnoucí básně, v nichž je život hrdinů předurčen obecným údělem člověka ve světě, krutým, neumožňujícím obranu.
Příběhy a menší básně Bb absurdita válečného života, cynismus
Osudy Bb z r. 1947, napsána dřiv
Nové mýty Bb 1946 Stříhali dohola malého chlapečka/
Psal do komunistického tisku, veršované ohlasy aktuálních událostí , tzv. rozhlásky
Později podlehl dobové ideologii a píše v duchu socialismu :
Veliká láska Bb
Český sen Bb ovlivněny atmosférou 50. let, schematismem
Člověka hořce mám rád Bb
Lazar a píseň Bb
Moje blues Bb ze 60. let
Miss Otis lituje... soubor písňových textů z r. 1969
Včela na sněhu Bb , vyšlo až po autorově smrti, básně z pozůstalosti