České drama 2. pol 20. st.

19.01.2010 21:13

 

 

                                  České drama a divadlo ve 2.pol.20.století

 

 

1.       Dokumentárně reportážní a politické drama: Ferdinand Peroutka 1895-1978   Oblak a valčík –jde spíše o dramatickou reportáž, mozaiku různých osudů za války. Reportážnost posilují např.hlášení zpráv, reprodukovaná hudba,promítání snímků z doby okupace. Autor konfrontuje svět humanismu a demokracie se světem fašismu, který je krutý a arogantní.

Šťastlivec Sulla – hra o občanské lhostejnosti vůči teroru a demagogii. Po r. 48 se nesměla uvádět.

 

2.       Pohádkové hry: tento typ se psal hlavně ve 40.a50.letech.Navazovaly na tradici výchovného divadla, kterou

Propagoval ministr kultury po únoru 48 Z.Nejedlý.

Jan Drda 1915-1970:   Hrátky s čertem

   

        Dalskabáty hříšná ves aneb zapomenutý čert

 

 

 

3.       Budovatelské drama : Vašek Káňa 1905-1985 Parta brusiče Karhana

 

4.     Komedie a satira : tomuto žánru se moc nedaří, což je důsledek politiky totality, která nestojí o kritiku. Hry

       v satirickém duchu mají blízko k absurdnímu dramatu a groteskám.

Vratislav Blažek – 1925-1973: Král nerad hovězí

                                                    Kde je Kuťák

        Blažek psal i film.scénáře- Starci na chmelu, Dáma na kolejích ,...

 

5.    Historické drama: hlavně v 70. A 80.letech

Oldřich Daněk : Vévodkyně valdštejnských vojsk

        Hra ukazuje ironický a plebejský pohled na válku. Hlavní postavou jsou tři ženy, které představují vlastně 

         různé fáze života ženy. Ve hře ja patrný vliv B. Brechta.

                               Válka vypukne po přestávce

                                Dva na koni, jeden na oslu

 

       Jiří Šotola 1925-1989: Cesta Karla IV. Do Francie a zpět

                                              Pěší ptáci

       U obou autorů se velké hist.osobnosti nemohou vymanit ze svého předurčeného dějinného úkolu.

 

 

 

6.   Básnické drama:

 Pavel Kohout – Dobrá píseň:hra o lásce, ale v souladu s angažovaností doby.

                                                             Taková láska – opět milostná tématika

                                                              August, August, August:v postavě cirkusového klauna obraz ponižovaného člověka, který ale má   svobodu a fantazi

                                                               Marie zápasí s anděly – hold Vlastě Chramostové / pořádala bytové divadlo/                                             

Kohout psal také adaptace liter. děl pro divadlo: Haškova Švejka, Vernovu Cestu kolem světa za 80 dní, Čapkovu Válku s mloky.

Slavná je adaptace Andrejevovy povídky Ubohý vrah .

 

 

 František Hrubín 1910-1971: Srpnová neděle   

                                                     Křišťálová noc

Obě hry jsou psychologické, jde o nedostatek komunikace mezi lidmi, každý má svůj život a místo dialogů vede spíše monology. Málo děje, více o pocitech postav.

                            

 Josef Topol – 1935 : Konec masopustu : hra z prostředí vesnice- mravnost víra, majetek nade vše. Do osudu lidí zasáhne smrt – reálná i symbolická – v průvodu maškar. Hlavní postavou je rolník, charakterní člověk, který hájí starý řád, nechce se smířit s novými poměry. Zastánci nových pořádků vytáhnou proti němu v průvodu maškar, zesměšní ho.

                                     Kočka na kolejích, Slavík k večeři – hry o mezilidských vztazích.

 

 V. Nezval – Dnes ještě zapadá slunce nad Atlantidou: hra o nebezpečí zneužití moci a atomové energie.

 

 7.  Absurdní drama : u nás v 60.letech

 

Josef Kainar – Ubu se vrací aneb Dršťky nebudou:inspirace A.Jarrym. Téma moci, využívané primitivem, zneužití jazyka. V politickém kontextu působila hra velmi neobvykle, brzy byla stažena.

 

Milan Uhde 1936 : Král Vávra: havlíčkovská satira na zaostalost socialistického systému a zkorumpovanou společnost.

Autor psal i rozhlasové a televizní hry odrážející život v totalitní společnosti.

 

Václav Havel – 1936 : hry psal v 60.-80.letech

 

 

 

 

 

Zahradní slavnost :

 

 

 

 

 

 

 

 

Vyrozumění               Obě hry o pseudokomunikaci, o mechanismu moci a řeči, která vykonává tlak na člověka a nutí ho přizpůsobit se.O absurditě komunikace. Této deformované komunikaci se tuctový člověk nebrání, přizpůsobí se, ani o ní neví, ani mu nevadí,Podléhá mystifikaci prospěšnosti filozofie středních vrstev. Tyto hry jsou z 60.let.

Ze 70.-80.let jsou hry o krizi identity, o síle a slabosti člověka.

Largo desolato     Pokoušení

Audience

Vernisáž

Protest       absurdní morality, ve kterých dominuje plachý člověk Vaněk, zásadový, slušný. Jeho morální převaha ční nad ostatní až schematicky.

 

Milan Kundera: Majitelé klíčů – hra z prostředí okupace

                             Ptákovina – absurdní hříčka o manipulaci s lidmi, dnes autor nechce její realizaci

 

Daniela Fischerová : Hodina mezi psem a vlkem  hra o Villonovi jako vzdorném jedinci

                          

 

8.   adaptace cizích látek

 

Havel – Žebrácká opera- adaptace hry Johna Gaye

M. Kundera – Jakub a jeho pán – Diderotův Jakub fatalista . Téma lásky, zrady, pomsty.

P. Kohout – Válka s mloky-jako muzikál, efektní podívaná,plná akcí,...

                       Ubohý vrah –adaptace prózy Leonida Andrejeva

                       a jiné

 

    

© 2008 Všechna práva vyhrazena.

Vytvořte si webové stránky zdarma!Webnode