České divadlo 2.pol. 20.stol.
Kromě klasických, tzv. kamenných divadel, která uvádějí převážně klasický repertoár, se hraje v malých, avantgardních divadlech:
Divadlo Na zábradlí
- pražská scéna, stojí u zrodu tzv. text-appealového divadla na počátku 60.let. Hráli antidivadelní pořady z povídek, písniček a komentářů. Přímo před divákem, ale zároveň s divákem vzniká divadlo, spolupracuje se s obecenstvem. Termín text-appeal vymyslel Ivan Vyskočil. V počátcích zde působil Jiří Suchý.
Ivan Vyskočil
- narozen 1929: Kdyby tisíc klarinetů (zfilmováno 1964), Haprdáns neboli HAmlet, PRinc DÁNSký ve zkratce
- později odešel do Reduty
Jiří Suchý
- narozen 1931, spolupráce s Jiřím Šlitrem (1924-1969)
- 1959 zakládá hudebně zábavné divadlo Semafor (Sedm Malých Forem: hudební komedie, jazzové koncerty, film, poezie, pantomima, loutky, výtvarné umění)
-inscenace: Zuzana je sama doma, Jonáš a tingl-tangl, Zavěste, prosím, volá Semafor, Kytice, Sladký život blázna Vincka, Dr. Johann Faust
Suchému a Šlitrovi se podařilo svěžím způsobem oživit zašlý svět šantánu a kabaretu. Diváky přitahoval osobitý humor Šlitra, jakési antiherectví. Oproti tomu Suchý byl hravým typem, je to experimentující snílek. Jeho texty jsou plné lyrického humoru, jazykových hříček, bystrých postřehů. Později došlo v Semaforu k obratu. Intelekt byl nahrazen prostším humorem.
V divadle působili také Miloslav Šimek a Jiří Grossmann, dále individuality Petr Nárožný, Josef Dvořák, Miloslav Horníček, významným hudebníkem byl Ferdinand Havlík.
Divadlo Járy Cimrmana
- založeno 1967 Jiřím Šebánkem, Zdeňkem Svěrákem, Ladislavem Smoljakem a Karlem Velebným
- založeno na mystifikaci geniality Járy da Cimrmana. Texty jsou příbuzné studentské recesi, je to hra s nesmyslem, herecké podání je záměrně neprofesionální. Obyčejné a všední skutečnosti jsou nahlíženy jakoby vědecky, přítomná je absurdita, improvizace, parodie. V první části představení se koná ,,vědecká konference", objasňující vznik hry a různé okolnosti, ve druhé části herci předvádějí. Slavné hry: Akt, Vyšetřování ztráty třídní knihy, Hospoda Na Mýtince, Němý Bobeš, Posel z Liptákova, ...
Svěrák i Smoljak byli také úspěšní scénáristé: Vrchní, prchni, Jára Cimrman, ležící, spící, Svěrák - Obecná škola a Kolja
Divadlo Husa na provázku
- brněnská scéna, vznikla 1967. Osobnosti: Boleslav Polívka, Miroslav Donutil, Jiří Pecha, Iva Bittová, Petr Oslzlý. V tomto divadle se jako autor úspěšných adaptací literárních děl předvedl Zdeněk Pospíšil, což byl pseudonym Milana Uhdeho. Hry: Profesionální žena, Balada pro banditu, Pohádka máje. Slavné hry B.Polívky: Am a Ea, Poslední leč, Šašek a královna.
Ha-Divadlo
- hanácké divadlo, vzniklo 1975 v Prostějově. Od roku 1980 působí v Brně. Nejvýraznější osobností je Arnošt Goldflam ( *1946).
Hry: Návrat ztraceného syna, Biletářka
Studio Y
- vzniklo v Liberci 1963, od 1978 působí v Praze. Osobností je režisér a dramaturg Jan Schmid ( *1936)
Hry: Život a smrt K.H.Máchy, Voni sou hodnej chlapec aneb Anabáze Jaroslava Haška
Činoherní studio Ústí nad Labem
- vzniklo 1972, je spjato s osobnostmi Karla Steigerwalda a Alexe Koenigsmarka
Sklep
- vzniklo na konci 70.let, vyznačuje se programovou nevážností a experimentováním. Osobnosti: Milan Šteindler, David Vávra, Tomáš Vorel, Tomáš Hanák. Spolu se soubory Křeč, Vpřed, Kolotoč a Mimóza byly tyto scény známé jako Pražská pětka. Neomezily se jen na divadlo, působily i ve filmu ( Kopytem sem, kopytem tam,...)
Slavní režiséři: Vladimír Morávek, J.A.Pitínský, Libor Smoček